İzmir Demokrasi Üniversitesi Tıp Fakültesi'nde eğitim dili Türkçe'dir. Tıp eğitimi programı üç aşamadan oluşur:
-
- ✓ Aşama I: Klinik Öncesi Eğitim (1-3. Yıllar)
-
- ✓ Aşama II: Klinik Staj (4. ve 5. Yıl)
-
- ✓ Aşama III: İntörnlük (Aile Hekimliği) (6. Yıl)
-
Tıp fakültesinin eğitim programı entegre bir müfredata dayanmaktadır. Eğitim programında, öğrenmeyi kolaylaştıracak stratejiler kullanılmaktadır. Bu stratejilerden en önemlisi insan vücudundaki sistemleri, en basit birim olan hücreden başlayarak patolojiler de dahil olmak üzere daha karmaşık sistemlere doğru ders programında yer vermektir. Yatay ve dikey entegrasyon modeli ile anabilim dallarının kendi içlerinde ve diğer anabilim dalları ile koordineli bir şekilde eğitim programı geliştirilmektedir. Anabilim Dallarının otonomisini devre dışı bırakmadan entegrasyon sağlanmaktadır.
İlk üç yılda ders kurullarına dayanan entegre sistemde karma eğitim modeli uygulanmaktadır. Belirli bir organ sistemini öğretmek için temel ve klinik bilimlerin katılımını sağlar. Temel tıp derslerini ve mesleki becerilerini geliştirici klinik öncesi tıp meslek derslerini alırlar. İlk iki yıl ağırlıklı olarak sistemlerin normal yapı ve fonksiyonlarını, İkinci yılın son kurulu ve üçüncü yılda ise patolojilere ve klinik bilimlere giriş, sistem patolojileri ele alınmaktadır. Kullanılan eğitim metotları
İkinci ve üçüncü aşamada ise eğitim hastanede ve teorik eğitimlerin azaldığı hasta başı eğitimlerin ve uygulamalı eğitimlerin arttığı bir süreçtir.
İzmir Demokrasi Üniversitesi Tıp Fakültesi'nde kendi kendine öğrenme becerilerini geliştiren uygulamaların da yer aldığı farklı eğitim yöntemlerini kullanmaktadır.
Fakültemizde uygulanan eğitim yöntemleri aşağıda verilmiştir:
Amfi dersleri; Klinik öncesi eğitim olan Dönem I, II ve III’te uygulanmaktadır. Klinik öncesi dönemde derslerin çoğunluğu amfi dersi şeklinde verilmektedir.
Laboratuvar uygulamaları; Öğrencilerin laboratuvar dersi öncesinde öğrendiği kuramsal bilgilerini tekrar etmeleri, pekiştirmeleri ve uygulamalı olarak anlamalarını sağlamayı amaçlamaktadır.
Mesleki beceri eğitimi uygulamaları; Hekimlik mesleğinin gerektirdiği becerilerin, gerçek hasta ile karşılaşmadan önce, insancıl bir yaklaşımla ve tam öğrenme hedefi ile maket ve manken üzerinde uygulama yapılmasıdır.
Klinikte eğitim; Kuramsal, mesleki beceri, laboratuvar uygulamaları ve hasta başı eğitimi kapsamaktadır. Eğitici gözetiminde çoğunlukla gerçek hastalarla hasta başı eğitim ya da modeller üzerinde uygulanarak klinik yeterlilik sağlayan etkinliklerdir. Kuramsal eğitimde küçük gruplar halinde sınıf dersleri şeklinde yürütülmektedir.
Öğrenci Merkezli Uygulamalar
Serbest çalışma saatleri; Öğrencilere haftanın belli günlerinde ve saatlerinde öğrendiklerini tekrarlama ve yeni ders oturumlarına hazırlanmaları için ders programında ve Özel çalışma modülleri arasında yer alan sürelerdir.
Özel çalışma modülleri; Eğitim programının içinde yer alan, öğrencilere seçmeli olanağı tanıyarak istedikleri bir alanda derinlemesine çalışma olanağı sağlayan uygulamalardır. Her bir grubun en az bir danışmanı vardır ve bazı özel çalışma modülleri multidisipliner olabilmektedir. Özel çalışma modüllerinde öğrencilerin büyük çoğunluğu birinci tercihlerine yerleştirilmektedir. Talep fazlası nedeniyle tercihlerine yerleştirilemeyen öğrenciler, Dönem koordinatörleri tarafından belirlenen ilkeler ile en yakın özel çalışma modüllerine yerleştirilmektedir. Özel çalışma modülleri öğretim üyesinin belirlediği, uygun bir metotla değerlendirilmektedir.
Sosyal sorumluluk Projeleri; öğrencilerin üniversiteye ve topluma aidiyet duygularının arttıran, kurum kültürünün oluşturulmasına yardımcı olan, farklı sosyal ortamlarda bulunmaları, içinde yaşadıkları topluma olumlu katkılar sağlamaları ve ekip çalışması içinde yer almalarını sağlayan uygulamalardır. Tamamen gönüllük esasına göre yapılmaktadır.
Ölçme ve Değerlendirme: Entegre sistemde her ders kurulunun sonunda o ders kurulunu kapsayan “Ders Kurulu Sınavı" yapılır. Her dönemin ders kurulu sayısı, ders kurullarının hangi derslerden oluşacağı, kurul içindeki derslerin teorik ve pratik ders saati olarak süreleri, kurul öğrenim hedefleri öğrencilere fakülte web sayfasında yayınlanan tanıtım rehberleri ve ders programı ile duyurulur.
Sınavlarda tıp eğitiminde geçerliliği kabul edilmiş tüm yöntemler (yazılı, sözlü, yazılı-sözlü, yazılı-uygulamalı, sözlü-uygulamalı, objektif yapılandırılmış klinik veya preklinik sınavlar, ödevler) kullanılabilir. Ders kurulu sınavı, derslerin ders kurulunda yer aldıkları teorik ve pratik ders süreleri ile orantılı sayıda sorudan oluşur. Pratik sınavın şekli ilgili Anabilim Dalı tarafından belirlenir. Ders kurulu sınavları dönem koordinatörlerinin, kurul başkanlarının ve yardımcılarının gözetim ve denetiminde yapılır. “Ders Kurulu Sınavı Puanı” ders kurulu sınavı sonunda belirlenen puandır.
Tüm ders kurullarında devam şartını sağlamak ve her bir ders kurulu sınavından en az 60 ve üzeri puan almak koşuluyla, ders kurulu sınavları puanlarının aritmetik ortalaması 80 ve üstü olan Dönem I, II ve III öğrencileri dönem sonu sınavlarına girmeyebilirler. Bu öğrencilerin yıl içi ders kurulu sınav puanlarının aritmetik ortalaması, yılsonu bağıl sistem sonuçlarındaki notlarla kıyaslanmak suretiyle harf notuna çevrilerek dönem başarı notu olarak alınır.
Her dönemin sonunda bütün ders kurullarını kapsayan “Dönem Sonu Sınavı” yapılır. Dönem I, Dönem II ve Dönem III’te ders kurullarında alınan puanların ortalamasının 0,60 ile çarpılarak ve dönem sonu sınavından alınan puanın 0,40 ile çarpılarak elde edilen sayıların toplamıdır. Bu sınav teorik ve/veya pratik şeklindedir. Yılsonu başarı notu, kurul sınavları not ortalamasının % 60'ı, yılsonu final sınavı notunun % 40'ının toplanması ile belirlenir. Bütünlemeye kalan öğrenciler için ise kurul sınavları not ortalamasının % 40'ı, yılsonu final sınavı notunun % 60'ının toplanması ile belirlenir. Dönem I, II ve III te dönemi başarmak için dönem notunun en az (CC) olması gerekir.
Dönem IV ve V her staj için ayrı ayrı puanlar verilir her staj sonunda Staj Sonu Sınavı yapılır. Staj sınavları anabilim dalı akademik kurul kararı ve fakülte kurulunun onayı ile yazılı sınav sözlü sınav (hem yazılı hem sözlü) ve pratik/uygulamalı (hem yazılı hem sözlü) olacak şekilde yapılabilir. Bu sınavların şekilleri ve ağırlıkları Anabilim Dalı Başkanlıkları tarafından eğitim öğretim yılının başında açıklanır. Dönem sonu notu bunların staj süresine göre ağırlıklı ortalaması alınarak belirlenir. Dönem IV, V ve VI’da her staj için başarı durumu bağımsız olarak değerlendirilir. Öğrencinin stajlardan başarılı sayılması için her staj sınavından 100 üzerinden 60 puan alması gerekir.
Dönem V' in tüm stajlarını başarıyla tamamlayan öğrenciler intörnlüğe başlatılır. Bu dönemde öğrencilerin başarısı, her anabilim dalında yapılan çalışma sonunda klinik, poliklinik, laboratuvar ve saha çalışmaları, takip ettikleri hasta, hasta müşahedeleri ve epikrizler, hastalara davranışları ve ilgileri, nöbetler ve katıldıkları seminerler, klinik ve kliniko-patolojik toplantılardaki başarıları vb. gibi hususlar ayrı ayrı göz önüne alınarak değerlendirilir. İntörnlük kademesinde sınav yoktur ve başarı notu, staj puanlarının ortalaması alınarak belirlenir.
Mezuniyet Notu ve Mezuniyet Derecesi: Dönem I, Dönem II, Dönem III, Dönem IV, Dönem V ve Dönem VI’nın dönem sonu notları toplamının altıya bölünmesiyle mezuniyet notu hesaplanır. Bir öğrencinin devam ettiği programdan mezun olabilmesi için; mezuniyet için gerekli tüm dersleri almak ve bu derslerden başarılı olmak koşulu ile devam etmekte olduğu programı en az 2.00 GNO ile tamamlaması zorunludur.